Delší pobyty

Tip na dovolenou: Chorvatsko – Ostrov Cres (1.část)

Když jsem letos na otázku „kam se chystáte na dovolenou?“ odpověděla, že jedeme do Chorvatska a ještě navíc, že to bude na celých 14 dní, tak jsem se většinou setkala s podivnými obličeji a úšklebky, až jsem se pak už musela smát :)) Asi se není čemu divit, zřejmě bych ještě nedávno reagovala úplně stejně. V Chorvatsku jsem osobně byla jednou jedinkrát s Petrem ještě před dětma, když jsme si po akčním týdnu ve Slovinsku chtěli odskočit na pár dní k moři. Po této zkušenosti v kempu na Krku, kde byl Čech na Čechovi, igelitka na igelitce, kde se do vody nedalo vlézt bez bot a kde se nás každý snažil nesmyslně natáhnout úplně na čemkoliv navíc s notnou dávkou arogance, jsem se zařekla, že do Chorvatska už nikdy více. No a vidíte..nikdy neříkej nikdy :))

Při plánování letošní dovolené jsme měli jasnou prioritu. Být u moře co nejdelší dobu ideálně dva týdny, nejen kvůli tomu, že za týden se člověk skoro nestačí ani rozkoukat a pořádně si neodpočine, ale hlavně kvůli tomu, jak bývají děti přes zimu nemocné, tak aby mohly nabrat do zásoby sluníčko a slaný vzduch.  Zároveň jsme chtěli zůstat flexibilní a akční, spojit pobyt u moře s poznáváním a sportováním, neumíme se jezdit jen válet a nejsme příznivci zájezdů přes cestovky. Takže jsme se rozhodli vyrazit po vlastní ose, autem a vzít s sebou i kola. A když už autem, tak jsme chtěli něco relativně blízko. Nabízela se logicky Itálie. A Chorvatsko.  Představa nekonečně dlouhých pláží plných slunečníků a ne úplně čistého moře (prý) v Bibione, Caorle nebo Lignanu se nám nelíbila ani trochu, i když to tam prý není špatné a pro děti naopak skoro ráj. Chorvatsko jsme v první fázi plánování zavrhli úplně. Dlouho tak vlastně nebylo jasné, kam a jestli vůbec pojedeme. A pak jsem se bavila s jednou naší známou o dovolených a ona mi říká, jestli známe ostrov Cres, že to by nám mohlo vyhovovat. Následoval můj protáhlý obličej: „Chorvatsko?! To asi ne..“. Nicméně z jejího popisu Cres vyšel jako lokalita, která splňovala všechno, co jsme chtěli, teda až na to, že to bylo Chorvatsko 😀 Bylo to relativně blízko (800km), byl to ostrov (máme rádi) a byla to lokalita, kam nejezdí Češi (teda ne v takové míře jako na sousední Krk nebo na Istrii). Dalo se tam jezdit na kolech, chodit na túry, bylo tam co navštívit a měl tam být super kemp. Byli jsme ujištěni, že tohle je jiné Chorvatsko, že nás to nezklame. A tak jsme se to, i přes mou skepsi, rozhodli zkusit.

Ostrovu Cres se přezdívá perla severního Jadranu. Je to největší chorvatský ostrov. Vyhledávají ho prý nadšení milovníci přírody a moře, kterým se již znechutily přeplněné pláže a ruch přímořských letovisek. U nás Cres nepatří mezi dobře známé ostrovy, teprve v posledních letech se dostává do povědomí návštěvníků Jadranu. Je to prý tím, že mu chybí prvorepubliková turistická tradice Čechy navštěvovaných a oblíbených jadranských letovisek. Cres totiž až do konce druhé světové války nepatřil bývalé Jugoslávii, ale Itálii. Od roku 1990 je součástí Republiky Chorvatsko.

Kde se ubytovat

Při výběru ubytování jsme měli několik možností. Buď zkusit ubytování v doporučovaném kempu Kovačine nebo využít nabídky CK Nykar, která na Cresu pronajímá apartmány, a nebo zkusit něco najít přes Booking či Airbnb. Ubytování jsme začali hledat dva měsíce před plánovaným odjezdem. Rozhodli jsme se nakonec ubytovat v kempu, kde měli ještě volný mobilhome – jeden z posledních. Ubytování nabízené cestovkou Nykar jsme nakonec zavrhli, protože nenabízeli variantu bez jídla a protože jsme chtěli být od Čechů trochu stranou. Navíc v kempu jsme měli být relativně blízko u pláže a zároveň od městečka, měla tam být dětská hřiště a program pro děti plus další zábava i pro dospělé. A měli jsme na něj doporučení.

Mobilhome jsme rezervovali online přes rezervační systém přímo na stránkách kempu. Mají i anglickou verzi a následná komunikace přímo s obchodním oddělením probíhala bez problémů v angličtině. Když rezervujete včas, tak si můžete i vybrat, zda chcete být v první řadě u moře, ve stínu atd. My už jsme si moc vybírat nemohli, i tak jsme ale měli slíbený domeček v polostínu. Za rezervaci požadovali předem na účet zálohu ve výši 200 EUR. A to bylo všechno. Zbytek až na místě.  Ceny se odvíjejí od toho, zda je sezóna a i od toho, jak dlouho se zdržíte, mají tam různý systém slev. My jsme měli rezervaci od 23.6. do 7.7. Jedním týdnem jsme se ještě trefili do vedlejší sezóny a  navíc jsme měli nějakou slevu za dlouhý pobyt. Celkem nás ubytování za 14 dní vyšlo na 1400 EUR (v ceně byl pronájem, povlečení, parkování, energie, klimatizace, daně, internet a závěrečný úklid).

Cesta Praha – Cres

Ubytování jsme měli rezervované od soboty, tak jsme se rozhodli vyrazit na noc. Měla jsem z toho celkem respekt, nejsem zvyklá v noci řídit, zároveň jsem přes den neměla úplně příležitost si během balení odpočinout. Ale za daných dopravních podmínek nám to přišlo jako nejlepší varianta. Cesta nám měla zabrat 9 hodin k trajektu na Cres. Google nám nabízel různé varianty cesty, my jsme nakonec neriskli jízdu po D1, ale vydali jsme se na jih přes České Budějovice, Linz, Graz a dále na Maribor, Záhřeb, Rijeku a přes Krk do Valbisky, odkud jezdí trajekt. Cesta byla relativně v pohodě, až na omezení kolem Lince, šílený déšť kolem Grazu a na celkem velkou zácpu na slovinsko/chorvatských hranicích. Ale děti celkem spaly a my jsme se po dvou až třech hodinách plynule střídali v řízení. Vyráželi jsme v 9 večer z Prahy a v půl sedmé ráno už jsme čekali na trajekt na Cres. Na Cres jezdí trajekt ze dvou míst, buď z Krku (Vlabiska-Merag), nebo z Istrie (Brestova-Porozina). Cesta trajektem trvá plus mínus stejně dlouho (necelou půl hodinku) a je téměř jedno, kterou cestu si vyberete. My jsme na cestu tam zvolili variantu přes Krk a zpátky jsme jeli přes Istrii. Když pojedete přes Krk, tak kromě toho, že platíte mýto za most na Krku (jen po cestě tam), tak je tam určitě větší provoz, jezdí tam více aut (před lodí se auta řadí na velké parkoviště), zároveň tam ale jezdí lodě s větší kapacitou a je tam lepší silnice (jak na Krku, tak na Cresu). Na istrijské straně je to všechno takové menší, na trajekt se čeká v jedné řadě podél silnice, na loď se vejde méně aut, je tam horší příjezd (úzké zatáčky), ale zase tam jezdí menší množství aut a čeká se tak kratší dobu. Na obě trasy existuje nějaký lodní řád, který ale v sezóně úplně neplatí, jakmile se trošku tvoří fronty, tak automaticky přidávají další lodě. Trajekt se platí za auto a osoby, nás vyšel na 160 Kn (auto, dva dospělý, jedno dítě, druhé zdarma do 3 let). Pokud budete na Cresu ubytovaní déle než 10 nocí, tak máte jednu cestu trajektem zdarma, pokud déle než 18 tak myslím obě (slevu dostanete v ubytování na základě účtenky z trajektu – neztratit!). Trajekt byl pro nás i pro děti po té cestě takové zpestření, děti to zabaví no a pak už je to do kempu jen kousek cesty.

Kemp Kovačine

Kemp Kovačine sám o sobě je celkem velký. Doporučuju vzít s sebou kola/odrážedla, fakt to ušetří spoustu času. Najdete ho kousek od hlavního města Cres, se kterým ho spojuje krásná pobřežní promenáda (15 minut chůze). V kempu, který je lehce do kopce, najdete supermarket, pekařství, několik stánků s ovocem a zeleninou, dvě restaurace, kavárnu, několik dětských hřišť a hřiště na plážový volejbal.  Je tam dostatek toalet a sprch (co jsem měla tu čest, tak všude bylo čisto a často se uklízelo), k dispozici jsou i pračky.  Kemp je přímo u moře, má vlastní pláže s pozvolným vstupem do vody, bez velkých kamenů, na pláž byly navezeny malé kamínky, které mají připomínat písek. My jsme velmi jsme ocenili „dětskou pláž“, která byla hned u pískoviště (krytého plachtou) a přímo vedle kavárny, v blízkosti restaurace, obchodu a toalet. Tam jsme byli celkem často (na té pláži) :)). Všechno bylo po ruce, na děti u moře bylo vidět z kavárny – značka ideál :), Jinak v kempu je také oddělená část pro naturisty a kemp je dog-friendly, pro pejsky je tam hřiště a vyhrazené úseky pláže, kde se mohou koupat.

V kempu působí animátoři, takže je tam program pro děti, byly tam nějaké taneční večery, tvoření a letní kino, ale i cvičení pro dospělé. Každé úterý a čtvrtek byly u moře perfektní grilovací večery s živou hudbou. Po kempu i po pobřežní promenádě se dá bez problémů pohybovat s kočárkem. A že tam rodin s malými dětmi bylo opravdu hodně.  Z kempu jezdí do města Cres výletní vláček, takže se dá udělat krásná procházka pěšky podél moře do města, a pak zpátky třeba vláčkem nebo lodním taxi (oboje možné i s kočárkem).

Samotný mobilhome byl standardní, tvořený jednou ložnicí s dvoulůžkem, obývací místností s kuchyňkou, druhou ložnicí, kde byla dvě jednolůžka a další lůžko na palandě, a malou koupelnou se sprchovým koutem a toaletou. Každý mobilhome měl jedno parkovací místo hned vedle domečku a vekovní nekrytou terasu se slunečníkem a zahradním nábytkem (a věšákem na prádlo). Kuchyň byla dostatečně vybavená s ledničkou a plynovým sporákem. K dipozici bylo povlečení, ale ručníky a utěrky jsme museli mít vlastní. My jsme měli trochu problém s tím, že když byla v kempu „špička“, tak nám úplně nešel plyn.  A v kuchyni tekla teplá voda jen, když jsme ji pustili i v koupelně 😀 Ještě nás malinko otravovali mravenci (naštěstí jen venku), ale naopak očekávaní komáři tam téměř nebyli (navíc v oknech byly sítě). Mobilhomy jsou pod borovicemi, ze kterých dost tekla smůla, na to pozor, hlavně z aut to jde dost špatně dolu (ne nadarmo tam na hodně autech měli lidé plachty). Jinak každý mobilhome má relativně své soukormí, parcely jsou oddělené živým plotem, ale zároveň to nebrání navazování nových kamarádství hlavně mezi dětmi. Několikrát se nám stalo, že jsme přes den špatně zamkli a nechali mobilhome celý den otevřený, nikdy se nám nic neztratilo. V kempu byl nad očekávání i v noci celkem klid.

My jsem si teda museli trochu zvykat na stísněné prostory, přeci jen ten mobilhome není nijak extra velký :)) ale když to člověk bere hlavně jako místo, kde se chce vyspat, a netráví tam celé dny, tak se to samozřejmě dá a je to plně dostačující. Pokud pojedete s menšími dětmi, vezměte s sebou cestovní zábrany na postele, budou se hodit. Na cestovní postýlku tam místo není, ale dala by se asi jedna postel dát pryč a místo ní případně postýlka.

Cres bych určitě doporučila všem, kteří chtějí vzít děti k moři na delší dobu a na aktivnější dovolenou a hledají destinaci, která je blízko a zároveň je v ní relativní klid od českých turistů. Doporučuju vydat se tam na konci června a nebo pak až v září. Během léta díky prázdninám v Německu a v Itálii bude hlava na hlavě i tady.

Pokud by vás k ostrovu Cres něco zajímalo, nebo se tam chystáte na dovolenou a potřebujete se na něco zeptat, klidně se ozvěte, ráda poradím a pomůžu. O tom, co jsme všechno my na Cresu dělali, viděli a navštívili, se dočtete v druhé části článku..až semi ji teda podaří dát nějak dohromady 🙂

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )